13++ about My CP


Zamil Fahmi bin Ahmad Fahmi
16 years old
Diagnosed with Cerebral Palsy Quadreplegia
Whole body paralysed
Permanent head damage
  1. Zamil ni teramat lasak. Nama je xleh berjalan, tapi dia berpusing tu ligat.
  2. Extra sensitive hearing. Benda yg tak kuat langsung pun dia terkejut.
  3. Maybe otak dia x bole function well, tapi dia berakal. Tau je asal kitorang nk keluar. Sure bising menjerit-jerit.
  4. Dia recognise orang, tempat, songs. Ada sense of familiarity and memory lah.
  5. Adik layan lagu Hujan. Serious!
  6. He doesn't eat solid food. So kalau apa-apa makanan kene blend or mash dulu. Contoh mcm KFC ke spaghetti ke, sume kasi lenyek dulu.
  7. Kuku dia cepat panjang, jeles aku!
  8. Rambut dia pun! Ni mesti sebab kalsium dlm susu.
  9. Tak susah jaga dia. Kene sabar je.
  10. Antara orang paling senang nak jaga. Lagi senang dari budak2 normal. Takde kerenah.
  11. Baru-baru ni kuat marah. Xtau asal, ade je nak melenting. Jangkit stress aku kot?
  12. Sangat-sangat manja. Especially dengan Mama.
  13. Kalau tido, dia berbunyi paling kuat. Hehe.. Bukan berkeruh tapi breathing dia.
  14. Kulit putih halus, bulu mata panjang-lentik, tinggi, rambut wavy curl. Kalau normal memang hotstuff habes. Ahahahaha!
  15. Adik sangat susah berak. Kengkadang sampai 14hari. Sembelit. Time tu memang seksa tengok dia. Kesian. Sehari semalam nak clearkan perut. Bila dah settle dia sangat exhausted.
  16. Dulu adik duduk kat kpg dengan makcik aku, kat Pahang. Kitorang x rapat. Aku tak paham dia. Ni dah serumah dah sama-sama, aku adapt. Belajar nak handle dia sbb nanti pun memang tanggungjawab aku.
  17. Acceptance. he's a part of me.
  18. Walaupun tak nampak tapi sebenarnya aku protective dengan Adik.
Aku jarang blog pasal adik aku kan? Sampai nampak macam aku ni tak kesah langsung. Macam xde adik-beradik lain. Tapi itulah orang yang paling aku sayang dalam dunia. Dia sorang je adik-beradik aku. Orang yang boleh buat aku bergaduh dengan Abah. Abah kengkadang tangankan jugak adik sebab lasak sgt, just nak mengajar. Tapi aku tak suka. Kuat ke perlahan ke, aku memang cukup pantang. Time tu lah antara time aku masuk list anak derhaka sebab tinggikan suara. Aih. Adik bukannya faham. Entah-entah sakit pun dia taktau.

4 hari lepas birthday dia, he turned 16 on 23rd Nov.
Disebabkan tengah exam kat S.Alam, call je lah nyanyikan birthday song. Selalu kalau dengar lagu tu excited kemain, tapi aritu gelak kecil je. Aku pulak yang down. Heh!

Aku nmpk mcm tak kesah, tak amik peduli bersebab. Aku x boleh terlalu fikirkan sangat sebab too emotionally attach. Dengan adik, senang sangat nak jadi vulnerable. Nangis bersepah? Tu perkara biasa. Aggresive behaviour? Lagi normal.

4 comments:

  1. Hmmm..
    Sedih bila baca...
    I know that u're a good sister.
    Anyway,
    Happy Belated Birthday Zamil!!

    ReplyDelete
  2. bby samapikan wish i kat zamil!
    nxt year insyallah ade adiah utk dye,tahun nih i major broke!
    happy belated bufday!mwax!
    utk dye!!
    lalalala~~

    ReplyDelete
  3. Awwh mata dia sangat lawa! Hee I suka tengok mata orang eh. ;D Happy belated birthday Zamil!

    P/S: CP stands for what?

    ReplyDelete
  4. Girl,
    You didn't see adik was smiling and grinning away when u sang the b'day song to him. He didn't go wild this time but happy and content.

    Thank you for loving him for all his disabilities and inadequacies.
    Now if I die...I'll die in peace and gratitude.

    But I'm not going to die now...not just yet. INsya-Allah. I have to see you finish your studies first. I have to be sure you're successful and happy with yr life before I can pass my 'resposibility' to you.

    All the best and luv ya!

    Mama

    ps BTW ... i'm v. pleased with that 'sejadah' part!

    ReplyDelete