Tolerating Tokyo Part 4 - Bird's Eye View

I didn't even know what SkyTree was when I was assigned to this trip, I know of Tokyo Tower but didn't know there's a new skyscraper that took over the throne. Didn't even  do any research (bad journalist!), so glad I enjoyed the tour. It was really special. We went through special areas and all 3 levels of observation decks.

If I get the chance to go there again, I would like to try all their 4 elevators and to visit that Totoro Store near the tower entrance. Tak sempat!

* * * * *
Tokyo SkyTree
Lawatan ke negara asing memang tidak akan lengkap sekiranya tidak ke menara atau bangunan tertinggi mereka. Untung sekali bagi saya kerana lawatan ke Tokyo SkyTree ibarat sambil menyelam sambil minum air. Tokyo SkyTree yang berdiri megah dengan ketinggian 634m bukan sahaja menara tertinggi di Tokyo malah menara tertinggi di dunia! Beroperasi sejak 2012 sebagai menara transmisi penyiaran, Tokyo SkyTree menggantikan Menara Tokyo yang tidak dapat memberi penyebaran penuh kerana dihalang bangunan-bangunan baru yang lebih tinggi. Saya sebenarnya amat teruja untuk melihat pemandangan bandar Tokyo dari observatori dan semestinya paling saya ingin sendiri adalah lambang kemegahan Jepun, Gunung Fuji. Malang sekali nasib tidak menyebelahi saya kerana hari tersebut mendung dan berkabus. Mungkin Fujiyama segan untuk menonjolkan diri.



Namun begitu, pengalaman berada di dalam menara tertinggi dunia amat menarik. Observatori dibuka untuk umum hanya pada 2 ketinggian iaitu 350 meter dan 450 meter. Anggaran harga untuk ke Tembo Deck di ketinggian 350meter adalah 2000yen manakala harga tiket ke Tembo Galleria adalah dalam anggaran 1000 yen. Tiket untuk ke Tembo Galleria boleh dibeli di Tembo Deck dan tempahan awal tidak dibenarkan.


Tokyo SkyTree mempunyai 4 lif untuk kegunaan awam dan setiap lif dihiasi dengan elemen yang menggambarkan 4 musim di Jepun. Satu lagi informasi menarik tentang Tokyo SkyTree adalah warna bangunan itu sendiri yang dicipta khas dan diberikan nama rasmi sebagai SkyTree White. Warna ini adalah variasi dari warna “aijiro”, iaitu warna tradisional indigo biru dengan tahap paling cerah sehingga seakan-akan warna putih. Warna ini dicipta untuk memberi kesepaduan dia antara bangunan dan persekitaran langit biru Tokyo.

Pusat fesyen Tokyo!
Bagi yang berminat untuk membeli-belah, Ginza adalah salah satu tempat yang harus dituju. Sepanjang jalan utama Ginza, anda boleh melihat butik-butik berjenama yang bukan sahaja setingkat, ada yang mengisi seluruh bangunan tersebut seperti jenama terkemuka Uniqlo yang menghuni seluruh bangunan 9 tingkat. Tidak jauh dari kawasan utama Ginza adalah restoran makanan Malaysia yang bernama Rasa. Dibuka 13 tahun lalu, restoran ini menyediakan menu yang kita kenal dan mungkin sudah mulai rindu. Staf restoran ini hampir kesemuanya anak jati Malaysia dan di sana anda dapat melihat gambar-gambar menghiasi dinding restoran. Antara pengunjung ternama yang telah sampai ke restoran ini adalah Datuk Siti Nurhaliza dan Tun Dr. Mahathir.


Satu lagi pusat membeli-belah yang anda boleh kunjungi adalah Venus Fort di Odaiba. Interior bangunan 2 tingkat ini direka berlandaskan seni bina Eropah dan penonjolan utamanya adalah siling bangunan yang memimik langit di luar. Teknologi yang digunakan memberi ilusi langit biru yang indah hasil daripada iluminasi lampu-lampu.  Bersebelahan Venus Fort adalah Mega Web, sebuah taman tema yang sebahagian besar adalah Toyota Showcase. Di sini anda dapat melihat pelbagai jenis kereta Toyota, tidak kira baru dan lama. Saya agak terkejut apabila melihat jumlah dan jenis kereta-kereta Toyota yang sebenarnya jauh lebih banyak dan canggih daripada yang ada di pasaran Malaysia. Tiada caj dikenakan untuk masuk ke Mega Web, peminat-peminat kereta tentu berpuas hati dengan pameran kereta di sini.



Tokyo Halal Restaurant
Restoran ini baru sahaja dibuka hujung tahun lalu, tetapi pemilik dan chef yang berasal dari Bangladesh sudah bermastautin di Jepun lebih daripada 20 tahun dan berpengalaman dalam penyediaan hidangan Jepun. Saya amat sukakan set makanan 7 hidangan yang disediakan kerana mengetengakan fusion makanan Jepun dan Barat. Di samping itu, ramuan-ramuan yang digunakan telah mendapat pengiktirafan sijil halal dari badan berwajib di Jepun. Pemilik restoran ini yang beragama Islam juga memberi ruang di dalam restoran sekiranya ada pelanggan ingin menunaikan solat. Sejadah dan jam yang membunyikan azan apabila masuk waktu solat tersedia untuk penggunaan pelanggan.



First published on Cuti Cuti Isu 006, Pelancongan Muslim ke Tokyo, AmLeisure Media

0 Comments:

Post a Comment